depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
 
depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
depeCHe MODE Fanzine - FREESTATE.hu
Cikkek | Cikkek
Hirdetés
DEPECHE MODE Sajtóanyag

Az EMI újabb sajtóanyagot adott ki, melyben kiderül, hogy a csapat új, Sounds Of The Universe című albumának Deluxe változatán a nagyjából 17-18 dal között demók is fellelhetőek lesznek, mind az új, mind pedig korábbi albumukról is.

Az áttörő és toplistaostromló legendás elektronikus zenekar a depeCHe MODE 2009 áprilisában tér vissza az évtized eddigi legelkápráztatóbb és legváltozatosabb albumával. A „Sounds Of The UniverseMartin Gore-t, Dave Gahan-t és Andy „Fletch” Fletcher-t visszarepíti közel 30 éves múltra visszatekintő karrierjük csúcsára. Eklektikus és energiától duzzadó új hangzásviláguk egy új együttes születését sejteti. A több mint 100 milliós példányszámot meghaladó - korábbi ‘number one’ albumokat és a tucatnyi egyéb kislemezes kiadványokat is magában foglaló - globális eladásokkal, a depeCHe MODE azon jól ismert szuperzenekarok egyikévé vált, mint pl. a U2, REM vagy a Metallica. Kisebb tagváltozások árán is, de túlélték a korai 1980-as éveket sajátos ötleteiknek és kreatív látásmódjuknak köszönhetően. Sikerült felülkerekedniük az együttesen belüli súrlódásokon és kritikus viszályoskodásokon is. Így váltak a punk korszakot követő időszak egyik legnagyobb hatású együttesévé, erősítve ezáltal a mindenki által jól ismert elsőrangú előadók listáját, úgy, mint a The Killers, MGMT, Coldplay, Pet Shop Boys és Marilyn Manson.

A „Sounds Of The Universe” a depeCHe MODE legújabb, haladó-gondolkodó mesterműve, egy a 21. századért kiáltó „Violator”. Ez a lírikusnak nevezhető lemez az együttes maradandó megszállottságát hordozza - a vágy, a szellemiség, a romantika utáni sóvárgás, és a bűnös kísértések, érzelmek iránt. A korábbi kiadványok bármelyikénél több hozzáadott fekete humort tartalmaz.

A „Sounds Of The Universe” zeneileg minden ízében nagy örömet fog szerezni a régi és az új rajongóknak egyaránt. Az első kislemezes daltól kezdődően, amelyben Dave érces hangjának kántálása hallható, egészen a Martin által Scott Walker-re emlékeztető, bársonyosan dúdolt érzéki balladáig a Jezebel-ig, a futurisztikus hatást festő gospel-blues himnuszon az In Chains-en túl és az elektronikus lazán dobogó Corrupt-on keresztül… Mindezt egybevéve a „Sounds Of The Universe” egy klasszikus depeCHe MODE album.

Ahogy a zenekar lassan a 30 éves évfordulójához közelít elmondható, hogy a depeCHe MODE - úgy a tagok egymás közötti személyes viszonyát, mint a zenei munkát tekintve - a csúcson jár. Megoldották a régi feszültségeket, elásták a csatabárdot és túlléptek berögződött rossz szokásaikon. A Santa Barbarában és New York-ban készült új stúdióalbum érezhetően tükrözi a csapaton belüli kiváló hangulatot és kreativitást.
 

„Ez egy óriási album, megfújtuk ismét a harsonákat,”- mondja nevetve Dave. „Ezúttal megengedtük magunknak azt a luxust, hogy sokkal több, de teljes egészében kiváló minőséggel bíró dalt vehessünk fel, mint korábban.”

 

„A felvételi periódus ideje alatt mindannyian jól éreztük magunkat egymás társaságában.”- teszi hozzá Martin. „Nagyon jó hangulat uralkodott a stúdióban. A felmerülő problémákat könnyedén megoldottuk.”

 

„Az új albumon lévő a kiemelkedő dalok számát tekintve jó munkát végeztünk,”- fűzi hozzá Andy. „Martin ezúttal igazán magasra tette a mércét. Úgy 20 dalt vettünk fel, melyek méltók a zenekarhoz. Ráadásul tervezzük, hogy az új album egy sajátos deluxe kiadványán a 17-18 új szerzeményünk közé korábbi számaink demó verzióiból is válogatunk.”

Az album címe a „Sounds Of The Universe” számtalan jelentéssel bír - amely az album dalszövegeiből és azok retro-futurisztikus zenei aláfestéséből adódik.
 

„Sok régi analóg szintetizátort és dobgépet használtunk, amely valamiképpen a világegyetem végtelenét és az űrutazást idézi,”- magyarázza Martin. „Visszatértünk a régi patinás eszközök használatához, anélkül, hogy az új anyag túlságosan retró hatást keltene. Ez nem más, mint a ‘tegnap jövője’. Ezért nekem ez egy tökéletes albumcím.”

A „Sounds Of The Universe” a depeCHe MODE és Ben Hillier producer közös együttműködését jegyzi, akivel már a legutóbbi albumon a 2005-ös ‘Playing The Angel’-en is együtt dolgoztak. Ben egy olyan tehetséges, sokoldalú producer, aki számos más rock bandával és nagy zenekarral dolgozott már korábban együtt. A depeCHe MODE Hillier-nek köszönheti új albumuk időtlenné váló, elektronikus alapokon nyugvó hangzásvilágát.
 

„Mi mind úgy éreztük, hogy buta dolog lenne, ha nem Ben-nel dolgoznánk újra együtt,”- mondja Martin. „Ő egy olyan ember, aki ha dolgozik valamin, akkor odafigyel rá és azonnal magáénak érzi azt. Eléggé erőteljes. Az, hogy valaki külső szemlélőként kordában tartsa az elképzeléseinket mindig fontos volt számunkra karrierünk során, úgy ahogy az is, hogy a megfelelő mederbe terelje azt.”

Akárcsak a ‘Playing The Angel’ esetében, a „Sounds Of The Universe” arculatát is Martin szerzeményeinek és Dave dalainak ötvözete adja. Miután Dave már két korábbi szóló lemezén bizonyította dalszerzői tehetségét, ma már méltón tölti be az együttes második dalszerzői szerepkörét.
 

Tény, hogy az együttes előnyére vált az, hogy Dave elkezdett saját dalokat írni, hiszen sokkal magabiztosabb lett,”- mondja Andy. „Úgy érzi, többet tesz a csapatért.”

Valójában a „Sounds Of The Universe” a legjobb példája annak, hogyan tud a közös cél érdekében két sajátos dalszerző együtt dolgozni. Martin és Dave több dalban is együtt énekel, amelyet még az is tetőz, hogy az új lemez egy dalát közösen szerezték.
 

„Ebből a dalból érződik a partneri kapcsolat,”- említi Dave. „Azt gondolom, hogy ‘bekötött szemmel’ már nehezen tudnák megmondani, hogy valójában melyik dalt ki is írta,”- teszi hozzá Martin.

Az első kislemez az új albumról, a „Wrong” megragadja a hallgató figyelmét az első taktusoktól, egészen az utolsó sikoltásig. Taposó ütemek és csikorgó szintetizátorok… Dave megénekli a Martin által megkomponált sötét, torz tükrét annak a döntéssorozatnak, amely egy emberi élet hibáinak és vétkeinek gyűrűjét jellemzi. A „Wrong”-nak garantáltan égre törő stadion himnuszként van szavatolt jövője. Máris egy igazi depeCHe MODE klasszikus.
 

„Már a legelején eldöntöttük, hogy a „Wrong”-ot választjuk majd első kislemezes dalnak, mert meglehetősen eltér attól, amit korábban megjelentettünk.”- mondja Martin. „Nem is tudom hová sorolnám zeneileg, van egy kis rap-es beütése… Közel jár ahhoz az R&B hangzáshoz, amit mindig is szerettünk volna képviselni.

Martin számára az album egy másik csúcspontja a „Peace”, annak techno-gospel-es elrendezésével és zuhogó hatást keltő kari refrénjével, amely a „Footprint” című dallal egyszerre született. Ha figyelemmel végigkísérjük a két dalt, észrevehetjük, hogy úgy lettek megírva, mintha mind a kettő egy-egy Tündérföldi fuvallat lenne. Két csábító, színes forgatag, amely a béke lágy éjjeli énekévé teszi őket.
 

„Mindkét dal spirituális töltettel bír, és ez adta számomra az új album keretét,”- magyarázza Martin. „Korábbi dalainkba is beleszőttünk már egyfajta spirituális fennhangot, de ezúttal ez a tartalom még nyilvánvalóbb.”

A „Sounds Of The Universe”-re felkerülő saját szerzeményeit Dave, ismét állandó társszerzőivel Andrew Phillpott-tal és a depeCHe MODE koncertek élő dobosával Christian Eigner-rel írta. Együttműködésük kiemelkedő gyönszeme a „Come Back”, amely az albumon lévő dalok közül a „legpiszkosabb”, „leglármázóbb” rocker nóta.
 

„Nem akartam, hogy egy szokásos ballada legyen,”- mondja Dave. „A dalt egy csipetnyi mögöttes vallásos érzelem és erős, dagadó hangzás jellemzi zümmögő aláfestéssel. És a háttérvokált Martin énekelte hozzá.”

Az együttes frontemberének másik szerzeménye a „Hole To Feed” amely a modern elektronikai hangzást ötvözi padlórázó és csöntcsörrgető Bo-Diddly stílusjegyekkel. A szövege pedig nem más, mint egy rocksztár gyöngéden ringató sóvárgása.
 

„Ismét a régi cinikus énemet hozom lírikus formában,”- nevet Dave. „Az az ember vagyok, akinek habár mindene megvan, még mindig tapogatva keresi azt a kis rést önmagában, amely ürességgel tölti el - közben azon tűnődöm, hogyan is tudnám betömni azt.”

A hagyományokhoz híven, ismét Anton Corbijn készíti az együttes fotóit valamint az új album borítóját. Új - Joy Division életrajzi ihletésű - Control című filmjével, Anton most debütált ünnepelt filmrendezőként. A „holland mester” már több mint 20 éve a depeCHe MODE vizuális tanácsadója.
 

„Most nehéz volt elkapnunk őt,”- meséli nevetve Andy. „Minden elismerést besepert, mint filmrendező, és sűrű elfoglaltságai miatt, nem volt könnyű lekötni őt egy új album borítójának a megtervezésére. De megnyugtatok mindenkit, Anton be lett vonva, hiszen Ő, és művészi munkája nagyon fontos a depeCHe MODE számára.”

A zenekar május 10-én egy 28 (35!) stadionból álló óriási koncertkörútra indul, amely a Közel-Keleten indul és végigvezet majd Európán… Idővel a turné Egyesült Államokbeli és Dél-Amerikai koncertdátumokkal és helyszínekkel bővül majd.
 

„Legutóbbi turnénkon két egymást követő napon is játszottunk Mexico City-ben. Mind a két koncerten 50-50 ezer ember volt jelen. Tudva azt, hogy milyen ismertek vagyunk arrafelé, most is hasonló fogadtatásra számítunk. Legutóbb Dél-Amerikát mellőztük, ezért most úgy döntöttük, bepótoljuk ezt a mulasztást.”

Egy olyan együttes számára, amely ilyen hosszú és sikeres múltra tekint vissza, nagyon fontos, hogy koncertkörútjára megfelelő dallistát állítson össze. Közel 230 lehetséges depeCHe MODE klasszikusból kell kiválasztani azt a 20-at, amelyet a zenekar játszani fog.
 

„A dalmenet kiválasztása minden egyes alkalommal, amikor koncertezni megyünk, igazi rémálom,”- mondja Andy. „Próbálunk demokratikusak lenni. Olyan ez, mint egy ’Eurovíziós Dalverseny’, amelynek során minden dal egyénileg indul a szavazatokért. De azért, nem kell ezt olyan komolyan venni.”

A „Tour Of The Universe” bejelentésének nyilvános fogadtatása fenomenális volt. A legtöbb Európai koncertre szinte azonnal elfogytak a jegyek.
 

„A turnéperiódus számomra az a szakasz, ahol az egész értelmet nyer,”- mondja Dave. „Amint a rajongók ott vannak, jelen van az a fantasztikus érzés is, amit a depeCHe MODE zenéje közvetít. Részese akarsz lenni… de aki éppen akkor nincs ott, az is ugyanezt érzi.”

Végső soron a depeCHe MODE mindhárom tagja végtelenül hálás hatalmas és hűséges rajongói táborának, amely immáron 30 éven keresztül a zenekar mellett áll. Az ő rajongásuk az, amely ezt az új, haladó-gondolkodó album, a „Sounds Of The Universe” megszületését is ösztönözte. Az ő lelkesedésük teszi a depeCHe MODE koncerteket feledhetetlenné.
 

„Áldottak vagyunk, amiért ilyen hálás közönségünk van,”- mondja Martin. „Az összes együttes közül nekünk vannak a legörültebb és leghűségesebb rajongóink. Az, aki azt gondolja, hogy a depeCHe MODE melankolikus hangulatú zene, az jöjjön el egy koncertünkre és látni fogja, hogyan viselkedik a közönség. A koncertek mindig fantasztikus hangulatban telnek, és aki ott van, boldog, jól érzi magát.”

2009-ben a depeCHe MODE MEGÁLLÍTHATATLAN! Készülj hát fel te is az év albumára az Univerzum legnagyobb, legelkápráztatóbb és legjobb együttesétől…
 
Fordítás: Suller Gábor




   
   

   

2009.02.09. 10:21 | Cívis Target | 9426 Olvasás | 6 Hozzászólás | Nyomtatás
 
FREESTATE.hu - Képgaléria
Kapcsolódó cikkek
Kategóriák
TOP Cikkek
Hirdetés
Hirdetés
FREESTATE.hu ©